مقاله کودکان و نوجوانان استثنایی (عقب مانده ذهني)

مطالب دیگر:
📜تصمیم گیری در مدیریت اسلامی با نگرشی بر دیدگاه هربرت سایمون📜ايران يكي از منابع مالي جهاد اسلامي📜بهبود تداوم به رغم موانع موجود📜آفات اخلاق در مدیریت اسلامی بر اساس دیدگاه حضرت علی (ع)📜پايان هزاره📜بررسی اهمیت نظارت و کنترل در مدیریت اسلامی با توجه به آیات و روایات📜بـسیـج ونقش آن درتربیت دینی📜پرونده هسته ای و معادلات جدید📜تاريخچه و دائره المعارف جنگ 8 ساله 📜تاملاتي در باب سهام عدالت📜بررسی تاریخ تحریم های اقتصادی 📜بررسی مقوله تشویق از منظر مدیریت اسلامی📜فيمينيست📜آخرین نظرات نیکلاس برنزمعاون وزیر امور خارجه آمریکا در قبال ایران📜رهبری و مدیریت اسلامی📜پروژه هاي تكنولوژي اطلاعات📜جرج سفريس «اديسه» امروزين📜جرم چيست و مجرم كيست 📜جريان هاي سياسي از 1357 هـ . ش تا 1368 هـ . ش📜تشویق و تنبیه در مدیریت اسلامی📜جلوگيري از توليد و تكثير سلاحهاي كشتار جمعي📜کنترل و نظارت در مدیریت اسلامی📜تربيت از ديدگاه اسلام 📜نقش مدیریت اسلامی در روابط انسانی در سازمانها📜جنگ ایران و عراق و علت تداوم آن
مقاله کودکان و نوجوانان استثنایی (عقب مانده ذهني)|39008973|rzq|آر زِد|نمایش فایل:|دانلود مقاله كودكان استثنايي,تحقیق كودكان عقب مانده ذهني,کار تحقیقی كودك عقب مانده ذهني,كودكان استثنايي,تاريخچه عقب مانده ذهني,طبقه بندي كودكان استثنايي,انواع عقب ماندگي ذهني,عقب ماندگي بعد از زايمان,دانلود تحقیق روانشناسی
در این مطلب از سایت شما فایل با عنوان مقاله کودکان و نوجوانان استثنایی (عقب مانده ذهني) را مشاهده می نمایید.

مقدمه:
عقب ماندگي ذهني يا به اصطلاح ديگر نارسايي رشد قواي ذهني موضوع تازه و جديدي نيست بلکه در هر دوره و زمان افرادي در اجتماع وجود داشته اند که از نظر فعاليت هاي ذهني در حد طبيعي نبوده اند.
اجتماع براي مصلحت، تعجب يا سالم سازي، بعضي از اين افراد را تحمل مي کرد عده اي را محبوس مي ساخت و دسته اي را به مرگ محکوم مي نمود. پنيل که به حق بايد او را بنيانگذار روانپزشکي جديد ناميد اولين کسي بود که به دل جويي بيماران پرداخت و براي آنان برنامه هاي تفريح و گردش در نظر گرفت. او بيماران رواني را به ۴ دسته تقسيم کرد:
۱- ملانکولي يا ماليخوليا ۲- ماني يا جنون شور و شوق ۳- جنون ۴- عقب ماندگي ذهني
بعد از پنيل، يک پزشک فرانسوي بنام ايتارد به تربيت کودکي وحشي پرداخت که در جنگل هاي«آويرون» فرانسه پيدا شد. کودک عقب ماندگي بسيار عميقي داشت ايتارد تربيت کودک را بعهده گرفت و کوشش هاي زيادي در اين زمينه مبذول داشت تا موفق به پيدايش راه جديدي در نحوه آموزش و پرورش افراد عادي عقب مانده و حتي معلولين گرديد.
همکار ايتارد بنام سگن بدنيال به منظور شکوفا کردن اين کودکان مؤسسه اي براي عقب ماندگان ذهني ايجاد کرد و روش حواس حرکتي را در آموزش کر و لال ها به کار برد. اين پيشرفت ها همچنان ادامه يافت تا اوائل قرن بيستم که توجه به اصلاح نژاد بشر در دستور کار قرار گرفت و در امريکا به توصيه بخش اصلاح نژاد کميته پژوهشي انجمن زاد و ولد امريکا، نازا کردن عقب مانده ها به صورت قانون در آمد و بالاخره در قرن بيستم بود که دانشمندان و پژوهشگران عقب ماندگي هايي که به دليل اختلالات متابوليکي، نقص هاي کروموزومي، بيماري هاي مادر در دوران بارداري و ... ايجاد مي شد را کشف کردند و راه را براي پژوهش و درمان اين افراد هموار ساختند.
ترقيات روز افزون علوم پزشکي، جراحي اعصاب و مغز و علوم ژنتيک علاوه بر علل عقب ماندگي ها تدريجاً و تا اندازه اي باعث تخفيف و گاهي بهبودي نسبي و حتي پيشگيري از ابتلا به اين ناراحتي هاي وخيم شده است.
شرايط بهداشتي، تغذيه کودکان، پيدايش آنتي بيوتيک ها و ساير داروها در درمان بيماري هاي خاص که شايع ترين علل عقب ماندگي هاست از مرگ و مير اين افراد به ميزان قابل توجهي کاسته است.


فهرست مطالب:
مقدمه
تاريخچه عقب مانده ذهني
رویدادهای مهم در رابطه توجه به عقب مانده های ذهنی
کودکان استثنايي
تعريف کودک استثنايي
طبقه بندي کودکان و نوجوانان استثنايي
هوش
علل عقب ماندگي
عقب ماندگي بعلت حوادث زايماني و دوره بعد از زايمان
عواملي که بعد از تولد اهميت بيشتري دارند
عقب ماندگي بعلت عوامل محيطي، اجتماعي و فرهنگي
عوامل قطعي مؤثر در رشد هوش
گروه بندي عقب ماندگي از نظر آموزشي، تربيتي و درماني
ازدواج در ميان نوجوانان مبتلا به نارسايي هاي عاطفي و عقلي
فوايد چنين ازدواج هايي
زيان هاي چنين ازدواج هايي
پيام هاي بهداشتي